معرفی الگوی طراحی State

معرفی الگوی طراحی State

مدت مطالعه : 3 دقیقه

23 اردیبهشت 1402

الگوهای طراحی راه حل های اثبات شده ای برای مشکلات طراحی نرم‌افزار هستند. آنها به بهبود کیفیت کد، ارتقای قابلیت استفاده مجدد و افزایش قابلیت نگهداری کمک می کنند. ما از آنها برای صرفه‌جویی در زمان و تولید کد های با کیفیت، توسعه‌پذیر و انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنیم. در این مطلب قصد داریم الگوی طراحی State را معرفی کنیم.

الگوی طراحی State یک الگوی رفتاری(behavioral) است که به یک شی اجازه می دهد تا رفتار خود را بر اساس نیاز تغییر دهد. این الگو به جداسازی رفتار یک شی از وضعیت آن کمک می کند و امکانی برای جابجایی بین وضعیت های مختلف به صورت پویا فراهم می کند.

 

الگوی طراحی State به طور معمول از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  • Context: شیئی است که رفتار خود را بر اساس نیاز تغییر می دهد.
  • State: رابطی است که رفتار شی را در یک حالت خاص تعریف می کند.
  • Concrete State: کلاسی است که رابط State را پیاده سازی می کند و رفتار شی را در یک حالت خاص ارائه می دهد.

در ادامه نمونه ای از پیاده سازی الگوی طراحی State در سی شارپ آورده شده است:

// Define the State interface
public interface IState
{
    void Handle();
}
// Define Concrete State classes
public class ConcreteStateA : IState
{
    public void Handle()
    {
       Console.WriteLine("State A is handling the request.");
    }
}
public class ConcreteStateB : IState
{
    public void Handle()
    {
       Console.WriteLine("State B is handling the request.");
    }
}
// Define the Context class
public class Context
{
    private IState state;
    public Context(IState state)
    {
        this.state = state;
    }
    public void ChangeState(IState state)
    {
        this.state = state;
    }
    public void Request()
    {
        state.Handle();
    }
}
// Usage
var context = new Context(new ConcreteStateA());
context.Request(); // Output: "State A is handling the request."
context.ChangeState(new ConcreteStateB());
context.Request(); // Output: "State B is handling the request."

در مثال بالا، رابط State و دو کلاس Concrete State (ConcreteStateA و ConcreteStateB) را تعریف کرده ایم که رابط State را پیاده سازی می کنند. ما همچنین یک کلاس Context داریم که یک نمونه از State را به عنوان وضعیت نگهداری می‌کند. متد Request در کلاس Context، دستورات مربوط به یک وضعیت خاص را انتخاب می‌کند. با تغییر نمونه State تعریف شده در Context رفتار متد Request تغییر خواهد کرد.

الگوی طراحی State یک الگوی مفید برای زمانی است که رفتار یک شی باید بر اساس نیاز و بصورت پویا تغییر کند. این ویژگی به کپسوله کردن رفتار یک شی کمک می کند و روشی انعطاف پذیر برای جابجایی بین حالت های مختلف در زمان اجرا فراهم می کند.

برای مطالعه سایر الگو های طراحی، میتوانید از لیست زیر استفاده کنید. همچنین یک مخزن کد در گیت هاب که شامل همه‌ی الگو های طراحی می‌شود، برای شما قرار گرفته است.

design patterns

ایجاد کننده (Creational):الگوی طراحی Factory 
الگوی طراحی Builder 
الگوی طراحی Singleton 
الگوی طراحی Prototype 
الگوی طراحی Abstract Factory 
ساختاری (Structural):الگوی طراحی Adapter 
الگوی طراحی Bridge 
الگوی طراحی Composite 
الگوی طراحی Decorator 
الگوی طراحی Facade 
الگوی طراحی Flyweight 
الگوی طراحی Proxy 
رفتاری (Behavioral):الگوی طراحی Chain of Responsibility 
الگوی طراحی Command 
الگوی طراحی Interpreter 
الگوی طراحی Mediator 
الگوی طراحی Memento 
الگوی طراحی Observer 
الگوی طراحی State 
الگوی طراحی Strategy 
الگوی طراحی Template Method 
الگوی طراحی Visitor 
الگوی طراحی Iterator 
  • اشتراک گذاری:
محمدرضا باباخانی
محمدرضا باباخانی

من محمدرضا باباخانی هستم، توسعه دهنده نرم افزار. در اینجا تجربیات، نظرات و پیشنهادات خودم رو درباره تکنولوژی مینویسم. امیدوارم مطالبی که می‌نویسم بدردتون بخوره.

آخرین مطالب

سرویس مش؛ ساده سازی ارتباطات میکروسرویس و افزایش رؤیت پذیری

در چشم انداز همیشه در حال تحول توسعه نرم افزار، معماری میکروسرویس ها به دلیل مقیاس پذیری، انعطاف پذیری و توسعه پذیری محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. با این حال، با افزایش تعداد میکروسرویس ها در یک برنامه، مدیریت ارتباطات آنها و اطمینان از رؤیت صحیح همه آنها به طور فزاینده ای چالش برانگیز می شود. اینجاست که سرویس مش وارد عمل می شود.

اهمیت محاسبات لبه یا Edge Computing

ا توجه به سرعت تحول فناوری، یکی از مفاهیمی که توجه زیادی را به خود جلب کرده و نحوه تعامل ما با سیستم های دیجیتال را تغییر می دهد، محاسبات لبه (Edge Computing) است.

معماری رویداد محور چیست؟

معماری رویداد محور (EDA) یک الگوی طراحی نرم افزار است که در توسعه نرم افزار های مدرن به طور چشمگیری محبوب شده است. در این معماری، جریان داده ها با وقوع رویدادها تعیین می شود. بر خلاف سیستم های متمرکز سنتی که دائماً در حال بررسی وضعیت جدید هستند. معماری رویداد محور به ویژه برای سیستم هایی مفید است که به پردازش حجم زیادی از داده ها بصورت بلادرنگ(real-time) نیاز دارند.

ثبت دیدگاه